נרות שבת מצוות הדלקת נרות

נרות שבת מצוות הדלקת נרות ויום טוב

נרות שבת ומה עומד מאחורי מצוות הדלקת נרות?

חברת ר.שמאי מחזיקה מגוון מאוד רחב ומפואר של נרות למטרות רבות: נרות לשבת, נרות לחג, נרות להבדלה, נרות לחימום, נר נשמה יומי ונר נשמה שבועי, נרות לקישוט ועוד.  החברה שלנו בעלת צביון דתי ומקפידים על מסורת. השיווק והמכירה מתבצע לכל הקהלים מכל המגזרים השונים. אך הייעוד של נרות השבת בקהל היהודי הוא בעיקר להכנסת שבת וחגים. בחרנו להציג את מהות מצוות הדלקת נרות בצורה ברורה לכל אחד ואחת, מה עומד מאחורי המצווה? ומי בעצם אמור לבצע הדלקת נרות? אנו מקווים כי בסוף המאמר תקבלו מענה לכל שאלותיכם.

נתחיל מרקע כללי, מהי מצוות הדלקת נרות?

מצוות הדלקת נרות שבת ויום טוב היא אחת המצוות המרכזיות אשר מיושמות באופן שגרתי בבית היהודי, כחלק מטקס שבועי שמפריד את ימות החול של השבוע מיום השבת הקדוש. למעשה, נרות אלו הם אחד הסמלים המאפיינים ביותר של השבת היהודית, ואולי אף הסמל המוכר ביותר שמקושר לשבת ומצוותיה לא רק בקרב האוכלוסייה הדתית אלא גם בבתים מסורתיים וחילוניים. חובת המצווה חלה על הדלקת נר אחד בלבד, אך המנהג המקובל הוא להדליק שני נרות (אחד לבעל ואחד לאישה) או מספר נרות שזהה למספר בני הבית או המשפחה, שכן אין איסור או הגבלה הלכתית על מספר נרות השבת שמותר להדליק.

המטרות של מצוות הדלקת הנרות וספויילר קטן, גם גברים יכולים!

הדלקת נרות לשבת ויום טוב היא תקנת חכמים (חקיקה הלכתית שמוסיפה על דיני התורה) בעלת מטרה כפולה: מאור בליל שבת ובליל יום טוב, וקיום מצווה ביתית ומשפחתית, המבוצעת בדרך כלל על ידי אם, שנועדה לקירוב המשפחה ולקידוש יום השבת לפני כניסתו. בעבר, כאשר תאורה חשמלית לא הייתה נפוצה, נרות השבת היו משמשים בתור מקור אור עיקרי בליל השבת, אך כיום הדלקת הנרות נעשית בעיקר כחלק מקיום מצוות השבת כהלכתה. לא כולם יודעים, אבל לא רק נשים מחויבות להדליק נרות שבת שכן זו מצווה של הבית, ולכן גם גברים הגרים לבדם באופן קבוע או זמני מחויבים להדליק נר לשבת.

נרות שבת ר.שמאי

זמן בעירה של נר שבת על פי ההלכה היהודית

ההלכה היהודית קובעת כי מצוות הדלקת הנרות לאורך כל זמן בערתם (עד שנכבים באפן טבעי) היא מצווה חשובה עד כדי כך שיש לקיימה גם על חשבון מצוות אחרות, במקרים של חוסר באמצעים. למשל, ההלכה מתייחסת לאדם שעומד בפני ברירה האם לקנות נר לשבת או יין לקידוש, וקובעת כי עדיף שבביתו יהיה נר דולק מאשר שיהדר בקידוש על יין. כמו כן, קובעת ההלכה כי מי שאין בידיו אמצעים כלל כדי להשיג נרות לשבת "יחזר על הפתחים" וישתדל להשיג נדבה או צדקה כדי שיוכל לקיים את המצווה, זאת לאחר שישיג לעצמו לחם לאכול כדי לא לצום בשבת, מאחר והדלקת הנרות מהווה חלק מרכזי מאד ממצוות השבת.

מה הופך את מצוות הדלקת הנרות לחשובה ביותר בהלכות שבת?

הסיבה הראשונה בגינה מצוות הדלקת נרות היא אחת המצוות החשובות ביותר בהלכת השבת, היא הצורך להבדיל בין קודש לחול. הצורך לשטוף את חיי היום יום, שבוע העבודה או הלימודים ושאר גורמים שעלולים להפריע לקדושת היום החשוב ביותר השבוע, ולעצור את המולת החיים כדי לקדש את השבת בצורה ראויה. הדלקת הנרות שמבצעת האישה היהודייה היא הטקס העיקרי שמקדש את השבת ובכך מעביר את כל בני המשפחה מעולם החולין לעולם הקדושה.

סיבה נוספת לקדושתם של נרות השבת ולחשיבות של הדלקתם היא היותם גורם המאחד את הבית ואת לבבות בני המשפחה, מפגיש ביניהם ויוצר ביניהם אווירה של רוגע, קבלה, קדושה והוד. טקס הדלקת הנרות הוא טקס משפחתי שמעניק לליל השבת הילה שונה לחלוטין משל שאר לילות השבוע, מאחד את כל בני המשפחה סביב שולחן השבת וסביב המסורת היהודית, מעודד גילוי לבבות ושלום בית ומייחד בליבם את השבת שעתידה לבוא.

אם כל זה לא מספיק, שעת הדלקת נרות השבת נחשבת לשעת רצון – זמן בו שערי שמיים פתוחים ורצון הקב"ה קרוב יותר, וכך קל יותר לבקש ממנו את כל הנצרך באמת לריצוי הנפש וקידוש עונג השבת. מאז ומתמיד, במשך אלפי שנות היסטוריה עשירות, זמן כניסת השבת נחשב לזמן קדוש במיוחד עבור העם היהודי בו הקשר הרוחני של הנפש עם הבורא הוא חזק מתמיד, ומגיע לרמות קדושה שאינן של העולם הזה.

 

נרות ליום טוב ונרות הבדלה נרות מכל הסוגים ומכל המינים בשלל צבעים ואיכויות

אנו בחברת ר.שמאי מקפידים על מסורת, ותמיד דואגים להביא לכם מגוון רחב של מוצרים לשימוש סביב שולחן השבת או החג באיכות ללא תחרות, אנו מזמינים אותך להיכנס לקטגוריית הנרות המלאה ולהתרשם מהמגוון הרחב, עולם הנרות כולל סוגים שונים של נרות מעבר לנרות שבת כמו נרות חימום ונרות נשמה, נרות הבדלה ונרות לחג שיפארו כל שולחן. כל זאת במחיר ראוי לכל כיס.

אהבתם את התוכן? לחצו כאן לשיתוף ברשתות :

דילוג לתוכן